Seznam scén Hořického pašijové filmu

DODATEK K ČLÁNKU: The Horitz Passion Play – identifikace části Hořického pašijového filmu (1897)

V roce 2016 Archiv Schwarzenberské granátnické gardy provedl rešerši zaměřenou na americký tisk přelomu 19. a 20. století s cílem dohledat zmínky o Hořických pašijových hrách v souvislosti s přípravou článku Schwarzenberští granátníci a Hořické pašijové hry u příležitosti 200. výročí založení tradice pašijových her v Hořicích na Šumavě.

V průběhu rešerše se podařilo získat velké mnoství informací ohledně promítání a fenomenálního úspěchu filmu z názvem The Horitz Passion Play, nebo-li Hořického pašijového filmu, prvního filmu pořízeného na našem území, jenž se zároveň stal prvním velkofilmem mezinárodní produkce a prvním americkým „blockbusterem“ (viz článek The Horitz Passion Play – identifikace části Hořického pašijového filmu (1897))

Níže uvádíme seznam nám známých či námi předpokládaných scén tvořících filmový soubor, který byl v roce 1897 pořízen v Hořicích na Šumavě, s názvem The Horitz Passion Play v jeho původní podobě v prvních letech promítání ve Spojených státech amerických. Tento seznam byl vytvořen v roce 2016 a velkou měrou umožnil identifikaci nejméně tří snímků ve sbírkách Ministerstva školství, kultury a sportu Španělského království jako původních scén Hořického pašijového filmu v roce 2018.

Tento seznam byl naposledy aktualizován v dubnu 2018 doplněním o scénu Defilé herců před Pašijovým divadlem.

Seznam známých a předpokládaných scén tvořících Hořický pašijový film (řazeno tematicky)

  • Úvodní a dokumentární záběry Hořic na Šumavě a obyvatel
    • Záběry Hořic na Šumavě
      • Hořice na Šumavě zdálky (chybí)
      • Železniční stanice (chybí)
      • Hořické náměstí (chybí)
      • Dům Pavla Gröllhesla (chybí)
      • Hořický kostel a pranýř (chybí)
    • Běžný život a zvyklosti obyvatel Hořic na Šumavě
      • Práce kameníků v lomu (chybí)
      • Hořická svatba (dochováno a identifikováno)
      • Ženy peroucí prádlo (dochováno a identifikováno)
      • Práce na poli (zřejmě dochováno, prozatím nelze)
      • Nakládání sena na volský povoz (chybí)
    • Pašijové divadlo
      • Pašijové divadlo (chybí)
      • Opona Pašijového divadla (chybí)
    • Představení herců
      • Defilé herců před Pašijovým divadlem (dochováno a identifikováno)
      • Představení Jordana Wiltschka, ztvárňujícího Krista (chybí)
      • Představení Anny Wurzingerové, ztvárňující Marii (chybí)
      • Představení Josefa Friepese, ztvárňujícího Kaifáše (chybí)
  • Vlastní pašijové hry
    • Starozákonní výjevy (zcela chybí)
      • Stvoření světa
      • Adam a Eva v ráji
      • Adam a Eva ve vyhnanství
      • Kain a Ábel
      • Potopa
      • Noemova oběť
      • Obětování Izáka
      • Prodání Josefa do otroctví
      • Josef v Egyptě
      • Mojžíš nalezen dcerou faraonovou
      • Mana na poušti
      • Ester
      • Eliáš
    • Novozákonní výjevy (zcela chybí)
      • Zvěstování Panny Marie
      • Tři králové
      • Útěk do Egypta
      • Svatá rodina
      • Křest v Jordánu
      • Nechte maličkých ke mně přijíti
      • Vzkříšení Lazarovo
      • Slavnostní vjezd do Jeruzaléma
      • Poslední večeře Páně
      • Omývání nohou
      • Žehnání chleba a vína
      • Jidáš dostává peníze
      • Zahrada Getsemanská
      • Kristus před Kaifášem
      • Petr zapírá Krista
      • Kristus poprvé před Pilátem
      • Kristus před Herodem
      • Kristus podruhé před Pilátem
      • Odsouzení Krista
      • Křížová cesta
      • Ukřižování
      • Snímání s kříže
      • Uložení do hrobu
      • Zmrtvýchvstání

Poznámky

  1. Katalog z roku 1903 uvádí, že Snímání s kříže, Uložení do hrobu a Zmrtvýchvstání jsou na jednom filmu, nikoliv separátně.
  2. Scéna zobrazující kameníky v lomu byla s velkou pravděpodobností pořízena v kamenolomu ve Sklané (či Sklaném, něm. Piketschlag), který vlastnil Jordan Wiltschko, představitel Krista v Hořických pašijových hrách a v Hořickém pašijovém filmu.
  3. Je možné, že dvě scény uvedené v našem seznamu pod názvy „Hořické náměstí“ a „Hořický kostel a pranýř“ byly pouze jednou scénou.
  4. Dobové popisy uvádí výslovně pouze tři scény-medailony herců a to Jordana Wiltschka, Anny Wurzingerové a Josefa Friepese. Z některých popisů ovšem vyplývá, že vlastní medailony mohlo mít více herců. Víme, že během promítání byl divákům nějakým způsobem představen například i Johann Bartl, který s Jordanem Wiltschkem alternoval v roli Krista.

(mn)

zpět do historie / zpět na hlavní článek